Ewaluacja w sektorze transportu i cele zrównoważonego rozwoju (SDGs)

  • Elisabetta Venezia University of Bari Aldo Moro, Department of Economics and Finance, Largo Abbazia Santa Scolastica, 70124 Bari, Italy; e-mail: elisabetta.venezia@uniba.it; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7472-5069 https://orcid.org/0000-0002-7472-5069
  • Lidia Zakowska Cracow University of Technology, Faculty of Civil Engineering, Transport Systems, Warszawska 24, 31105 Krakow, Poland; e-mail: lidia.zakowska@pk.edu.pl; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7806-3886 https://orcid.org/0000-0001-7806-3886
Słowa kluczowe: infrastruktura transportowa, cele zrównoważonego rozwoju (SDGs), metodologie ewaluacji, alokacja wydatków publicznych

Abstrakt

Niniejszy artykuł ma na celu weryfikację wpływu infrastruktury transportowej i usług na realizację celów zrównoważonego rozwoju ONZ. Celem jest zaproponowanie metodologicznego przeglądu literatury dotyczącego narzędzi oceny oraz analizy studiów przypadków odnoszących się do niektórych krajów europejskich, w szczególności Włoch i Polski, z uwzględnieniem wymiaru geograficznego skali miejskiej. Badania te dostarczają dowodów na najnowsze metodologie, które pomagają oceniającym i decydentom zmierzyć związek między infrastrukturą transportową a wydatkami publicznymi przeznaczonymi na ten sektor oraz jak przyczyniają się one do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju. W związku z tym pytania badawcze brzmią: - jak mierzymy i oceniamy wpływ sektora transportowego na cele zrównoważonego rozwoju? Co udało się osiągnąć w Europie w celu realizacji celów zrównoważonego rozwoju? Czy mamy najlepsze praktyki w Europie na poziomie miejskim w zakresie transportu lokalnego? Wyniki podkreślają, że metodyka obecnie stosowana jest niezwykle wyrafinowana i pozwala uchwycić pomiar wpływu i wyników w kontekście celów zrównoważonego rozwoju. Przegląd metodologii naukowej pomaga w doborze odpowiednich wskaźników для każdej zaangażowanej administracji lokalnej. Dodatkowo uzyskane wyniki wskazują, że kraje Unii Europejskiej poprawiają swój wpływ transportowy w ostatnich latach, mimo że nadal istnieją znaczące nierówności terytorialne. Przykłady przypadków podkreślają te wyniki. Dotyczy to szczególnie tych krajów nieefektywnych, których wyniki sugerują, że powinny poprawić zrównoważenie transportu przede wszystkim przez redukcję emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenie mobilności wspólnej na rzecz trybów zbiorowych.

Opublikowane
2024-12-21