Zarządzanie ruchem jako środek ochrony przed hałasem drogowym
Słowa kluczowe:
hałas drogowy, zarządzanie ruchem drogowym, inżynieria ruchu drogowego, zarządzanie prędkością, pojazdy autonomiczne
Abstrakt
Hałas drogowy stanowi jedno z podstawowych zagrożeń zdrowotnych dla mieszkańców żyjących w pobliżu dróg. Ważnym aspektem jest ograniczenie i przeciwdziałanie nadmiernemu narażeniu na hałas drogowy. Istniejące środki ochronne różnią się skutecznością i zastosowaniem. Jednym z potencjalnych rozwiązań są działania związane z zarządzaniem ruchem. Na podstawie przeglądu aktualnej wiedzy oraz własnych analiz autorzy proponują środki ochrony przed hałasem skoncentrowane na źródle hałasu. W monografii 'Modelowanie i ocena rozwiązań ochrony przed hałasem drogowym' (2017) Bohatkiewicz J. zaproponował klasyfikację środków ochrony przed hałasem, w której jedna grupa polega na redukcji hałasu w strefie emisji poprzez: optymalizację efektywności komunikacji, planowanie i zarządzanie strefami parkingowymi, organizowanie, spowalnianie i kierowanie ruchem, zarządzanie systemami ITS oraz systemami kierowania ruchem, uspokajanie ruchu i przekierowywanie oraz łączenie ruchu na niektórych połączeniach związanych z organizacją ruchu. Istniejące zależności między warunkami ruchu drogowego a hałasem drogowym umożliwiają selekcję oraz zastosowanie powyższych środków. W celu zweryfikowania tezy, autorzy przeprowadzili badania i analizy wpływu warunków ruchu drogowego na poziom hałasu. Aby określić te warunki, wykorzystano metodę 6. podręcznika zdolności drogowych. Tymczasem hałas drogowy określono na podstawie symulacji z wykorzystaniem modeli NMPB-Routes i CNOSSOS-EU. Zarządzanie ruchem, jak również potencjalne wprowadzenie ruchu pojazdów autonomicznych, mogą prowadzić do redukcji emisji hałasu drogowego. Większość badań i analiz opiera się na wynikach symulacji komputerowych, z powodu niewielkiego udziału pojazdów autonomicznych w obecnym ruchu. Jednakże, zwiększenie liczby pojazdów autonomicznych może pozytywnie wpłynąć na zdolność i bezpieczeństwo ruchu drogowego, zwiększając możliwości przepływu pojazdów. W scenariuszach ruchu pojazdów autonomicznych kluczowe znaczenie mają dwa podstawowe parametry: prędkość i odstępy między pojazdami. Optymalizując te parametry, można minimalizować wpływ na środowisko. Dokładne zbadanie wpływu warunków ruchu drogowego przyczyni się do rozwoju nowych metod ochrony przed hałasem drogowym. Wybór odpowiednich scenariuszy zarządzania ruchem i pojazdy może znacznie zmniejszyć emisję hałasu drogowego.
Opublikowane
2024-12-21
Jak cytować
Dębiński, M., & Bohatkiewicz, J. (2024). Zarządzanie ruchem jako środek ochrony przed hałasem drogowym. Inżynieria Mineralna, 2(2). https://doi.org/http://doi.org/10.29227/IM-2024-02-50
Dział
ARTYKUŁY
Czasopismo pozostawia część majątkową praw autorskich autorowi.
Czasopismo zezwala autorom i zachęca ich do zamieszczania swoich artykułów na prywatnych stronach internetowych oraz w instytucjonalnych repozytoriach. Dotyczy to zarówno wersji przed opublikowaniem, jak i wersji po publikacji. Udostępniając swoje artykuły są zobowiązani do zamieszczenia szczegółowych informacji bibliograficznych, w szczególności (o ile to tylko możliwe) podania tytułu tego czasopisma.