Edukacyjne projekty europejskie jako szansa na rozwój i zmianę wizerunku przemysłu górniczego w Europie na przykładzie projektów DigiRescueMe i HoloGEM
Abstrakt
Projekty europejskie zawsze miały na celu rozwój rozumiany w szerokim zakresie. Gospodarka Obiegu Zamkniętego, tzw. green mining, zrównoważony rozwój, czy nowoczesne rozwiązania w przemyśle górniczym to hasła, które towarzyszą górnictwu w Europie od dłuższego czasu. Nie sprzyjają one jednak dobremu wizerunkowi tego przemysłu co wpływa znacząco na zainteresowanie pracą w tym sektorze wśród młodych osób, zarówno wśród uczniów szkół średnich, jak również kandydatów na studia i studentów kierunków technicznych. Należy więc zrobić wszystko aby ten wizerunek poprawić, co może być dokonane zarówno poprzez działania na rzecz poprawy technologii na etapie wydobywczym oraz przeróbczym, ale także poprzez ocieplenie wizerunku przemysłu górniczego na etapie edukacji. Może to przyczynić się do ponownego wzrostu zainteresowania kierunkami związanymi z górnictwem wśród młodego pokolenia. W ostatnim czasie w AGH realizowane są dwa projekty edukacyjne, finansowane przez fundusze europejskie w ramach programu Erasmus+. Są to projekty Standardization and Digitalization of Rescue Education in Mining (akronim: DigiRescueMe, nr projektu 2021-1-TR01-KA220-VET-000028090, AGH jako partner) oraz Holographic Integration for Geosciences Education and Mining (akronim: HoloGEM, nr projektu 2022-1-PL01-KA220-VET-000089946, AGH jako lider). W projekcie DigiRescueMe stworzony zostanie nowoczesny system szkoleniowy dla ratowników górniczych, oparty na rozwiązania i symulacje VR. Z kolei nadrzędnym celem projektu HoloGEM jest stworzenie nowoczesnego kursu podstawowego z zakresu górnictwa z zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych i wizualizacyjnych. Wyniki obu projektów będą miały charakter międzynarodowy i zostaną wdrożone nie tylko w Polsce, ale także w Turcji, Portugalii i we Włoszech.
Czasopismo pozostawia część majątkową praw autorskich autorowi.
Czasopismo zezwala autorom i zachęca ich do zamieszczania swoich artykułów na prywatnych stronach internetowych oraz w instytucjonalnych repozytoriach. Dotyczy to zarówno wersji przed opublikowaniem, jak i wersji po publikacji. Udostępniając swoje artykuły są zobowiązani do zamieszczenia szczegółowych informacji bibliograficznych, w szczególności (o ile to tylko możliwe) podania tytułu tego czasopisma.