Edukacyjne projekty europejskie jako szansa na rozwój i zmianę wizerunku przemysłu górniczego w Europie na przykładzie projektów DigiRescueMe i HoloGEM

  • Tomasz NIEDOBA AGH University of Krakow, Faculty of Civil Engineering and Resource Management, Department of Environmental Engineering, Mickiewicza 30, 30-059 Krakow https://orcid.org/0000-0002-8426-0269
  • Agnieszka SUROWIAK AGH University of Krakow, Faculty of Civil Engineering and Resource Management, Department of Environmental Engineering, Mickiewicza 30, 30-059 Krakow https://orcid.org/0000-0002-2094-7125
  • Zbigniew Kuczera Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami, Katedra Inżynierii Środowiska, al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków https://orcid.org/0000-0001-8130-5102
  • Joãoc Santos Baptista Universidade do Porto, Faculdade de Engenharia, Departamento de Engenharia Civil e Georrecursos, Rua Dr. Roberto Frias, 4200-465 Porto, Portugal https://orcid.org/0000-0002-8524-5503
  • Sergio Miranda Università degli Studi di Salerno, Via Giovanni Paolo II 132, 84084 Fisciano, Italy, https://orcid.org/0000-0002-8554-0123
  • Oktay Şahbaz Kütahya Dumlupinar University, Maden Mühendisliği Bölümü, Evliya Çelebi Yerleşkesi Tavşanlı Yolu, 10 km. Kütahya, Türkiye https://orcid.org/0000-0003-0945-9048
Słowa kluczowe: projekty europejskie, Erasmus, górnictwo, edukacja, wirtualna rzeczywistość

Abstrakt

Projekty europejskie zawsze miały na celu rozwój rozumiany w szerokim zakresie. Gospodarka Obiegu Zamkniętego, tzw. green mining, zrównoważony rozwój, czy nowoczesne rozwiązania w przemyśle górniczym to hasła, które towarzyszą górnictwu w Europie od dłuższego czasu. Nie sprzyjają one jednak dobremu wizerunkowi tego przemysłu co wpływa znacząco na zainteresowanie pracą w tym sektorze wśród młodych osób, zarówno wśród uczniów szkół średnich, jak również kandydatów na studia i studentów kierunków technicznych. Należy więc zrobić wszystko aby ten wizerunek poprawić, co może być dokonane zarówno poprzez działania na rzecz poprawy technologii na etapie wydobywczym oraz przeróbczym, ale także poprzez ocieplenie wizerunku przemysłu górniczego na etapie edukacji. Może to przyczynić się do ponownego wzrostu zainteresowania kierunkami związanymi z górnictwem wśród młodego pokolenia. W ostatnim czasie w AGH realizowane są dwa projekty edukacyjne, finansowane przez fundusze europejskie w ramach programu Erasmus+. Są to projekty Standardization and Digitalization of Rescue Education in Mining (akronim: DigiRescueMe, nr projektu 2021-1-TR01-KA220-VET-000028090, AGH jako partner) oraz Holographic Integration for Geosciences Education and Mining (akronim: HoloGEM, nr projektu 2022-1-PL01-KA220-VET-000089946, AGH jako lider). W projekcie DigiRescueMe stworzony zostanie nowoczesny system szkoleniowy dla ratowników górniczych, oparty na rozwiązania i symulacje VR. Z kolei nadrzędnym celem projektu HoloGEM jest stworzenie nowoczesnego kursu podstawowego z zakresu górnictwa z zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych i wizualizacyjnych. Wyniki obu projektów będą miały charakter międzynarodowy i zostaną wdrożone nie tylko w Polsce, ale także w Turcji, Portugalii i we Włoszech.

Opublikowane
2025-01-22