Analiza stosunku powierzchni okien do ścian w fasadach szkół w żupanji osijecko-barańskiej w Chorwacji

  • Hana Begić Faculty of Civil Engineering and Architecture Osijek, Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Croatia; email: hbegic@gfos.hr; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9082-2881
  • Hrvoje Krstić Faculty of Civil Engineering and Architecture Osijek, Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Croatia; email: hrvoje.krstic@gfos.hr; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5118-4186
Słowa kluczowe: budynki szkolne, zużycie energii, stosunek powierzchni okien do ścian, efektywność energetyczna

Abstrakt

Artykuł przedstawia związek pomiędzy stosunkiem powierzchni okien do ścian (WWR) a zużyciem energii w budynkach edukacyjnych, koncentrując się na szkołach podstawowych i średnich w żupanji osijecko-barańskiej w Chorwacji. Biorąc pod uwagę znaczne zużycie energii związane z budynkami oraz konieczność łagodzenia wpływu na środowisko, wczesne decyzje projektowe są kluczowe w kształtowaniu efektywności budynku. Jednakże, mimo ich znaczenia w tworzeniu sprzyjających środowisk nauki i promowaniu świadomości ekologicznej wśród uczniów, istnieje ograniczona liczba badań dotyczących efektywności energetycznej budynków edukacyjnych. Analiza ujawnia znaczną zmienność w wartościach WWR i silny związek pomiędzy WWR a zużyciem energii chłodzenia, co podkreśla wpływ projektowania architektonicznego na wymagania energetyczne w budynkach edukacyjnych. Wyniki podkreślają znaczenie optymalizacji WWR w celu minimalizacji zużycia energii i poprawy komfortu wewnętrznego w środowiskach edukacyjnych.
Opublikowane
2024-12-21