Teoria Y we współczesnym zarządzaniu: zalety, wady i związek z Teorią X
Abstrakt
W artykule przedstawiono koncepcję Teorii Y, jednej z charakterystycznych zasad zarządzania relacjami w XX wieku, wprowadzonej przez Douglas McGregor’a w książce „Ludzka strona przedsiębiorstwa” (1960). Teoria Y zakłada, że pracownicy są zmotywowani, są odpowiedzialni i nie odczuwają niechęci do pracy. Przedstawiono zalety i wady teorii Y, podkreślając jej potencjał w rozwijaniu kreatywności i utrzymywanie satysfakcji pracowników, a także możliwość eliminowania jej ograniczeń w określonych sytuacjach. Przedstawiono pomyślne przykłady wdrożenia Teorii Y w firmach takich jak Facebook i Google, a także potencjalne wady, takie jak nadużywanie wolności i brak kontroli organizacyjnej. Dodatkowo omówiono związek pomiędzy Teorią Y a jej odpowiednikiem, Teorią X, która reprezentuje bardziej tradycyjny, dyrektywny styl zarządzania. Analizując obie teorie, podkreślono znaczenie dokładnego rozważenia i dostosowania podejścia do zarządzania w oparciu o specyficzny kontekst i potrzeby organizacji.
Copyright (c) 2023 Thanh Ha NGUYEN,Thi Thanh Huyen NGUYEN,Thi Lan Huong NGUYEN
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Czasopismo pozostawia część majątkową praw autorskich autorowi.
Czasopismo zezwala autorom i zachęca ich do zamieszczania swoich artykułów na prywatnych stronach internetowych oraz w instytucjonalnych repozytoriach. Dotyczy to zarówno wersji przed opublikowaniem, jak i wersji po publikacji. Udostępniając swoje artykuły są zobowiązani do zamieszczenia szczegółowych informacji bibliograficznych, w szczególności (o ile to tylko możliwe) podania tytułu tego czasopisma.