Rola żużla ze spalania odpadów komunalnych w gospodarce o obiegu zamkniętym

  • Monika CZOP Silesian University of Technology, Faculty of Energy and Environmental Engineering, Department of Technologies and Installations of Waste Management
  • Małgorzata KAJDA-SZCZEŚNIAK Silesian University of Technology, Faculty of Energy and Environmental Engineering, Department of Technologies and Installations of Waste Management
  • Elwira ZAJUSZ-ZUBEK Silesian University of Technology, Faculty of Energy and Environmental Engineering, Department of Air Protection
  • Wojciech BISS Silesian University of Technology, Faculty of Energy and Environmental Engineering
  • Aleksandra BOCHENKO Silesian University of Technology, Faculty of Energy and Environmental Engineering
  • Łukasz BRZEZINA Silesian University of Technology, Faculty of Energy and Environmental Engineering
  • Dominik CZECH Silesian University of Technology, Faculty of Energy and Environmental Engineering
  • Kalina TURYŁA Silesian University of Technology, Faculty of Energy and Environmental Engineering
Słowa kluczowe: żużel, surowiec, recykling, beton

Abstrakt

Żużel powstający w procesach degradacji termicznej odpadów komunalnych klasyfikuje się zgodnie z obowiązującymi przepisami jako odpad o kodzie 19 01 12. Szacuje się, że w wyniku spalania odpadów komunalnych powstaje około 0,25 Mg żużla na 1 Mg spalanych odpadów. Z perspektywy gospodarki o obiegu zamkniętym konieczne jest poszukiwanie dla tego materiału nowych zastosowań w przemyśle. Szansą na ich optymalne wykorzystanie są nowe modele biznesowe, w szczególności odzysk produktów ubocznych. Koncepcja ta zakłada, że odpad z jednego procesu jest produktem dla innego procesu. Działanie wymaga nowego spojrzenia na rynek i rozwój nieistniejących wcześniej symbioz przemysłowych. W wyniku ponownego wprowadzenia żużla do obiegu następuje redukcja zużycia zasobów naturalnych, co skutkuje oszczędnościami zarówno ekonomicznymi, jak i środowiskowymi. Celem artykułu jest wstępna ocena właściwości fizycznych i chemicznych żużla ze spalarni odpadów komunalnych jako dodatku do betonu. Na potrzeby oceny wykorzystania żużla w budownictwie przeanalizowano następujące scenariusze: żużel jako zamiennik do kruszywa, piasku i cementu. Badania przeprowadzono na żużlu pozyskanym z trzech różnych instalacji działające w Polsce. W artykule przedstawiono skład tlenkowy i pierwiastkowy żużli, a uzyskane wyniki odniesiono do wymagania dotyczące stosowania granulowanego żużla wielkopiecowego jako dodatku typu II do betonu. Analizowane żużle charakteryzują się niską zawartością chloru (Cl<0,5%), całkowita zawartość siarki kształtowała się na poziomie 0,7%. Zawartość węgla organicznego (TOC) w badanych żużlach był poniżej poziomu analitycznego. Uzyskane wyniki potwierdzają możliwość wykorzystania żużla jako alternatywnego kruszywa lub surowca do betonu. W wykorzystanie popiołów ze spalarni odpadów komunalnych do betonu nie stwarza zagrożenia dla środowiska naturalnego.

Opublikowane
2023-01-30