Niezawodność systemu transportu w obszarze dotkniętym podziemną działalnością górniczą

  • Leopold HUDEČEK Ing. Ph.D.; Faculty of Civil Engineering, VŠB – Technical University of Ostrava, Czech Republic
  • Miloslav ŘEZÁČ doc. Ing. Ph.D.; Faculty of Civil Engineering, VŠB – Technical University of Ostrava, Czech Republic
  • Denisa CIHLÁŘOVÁ Ing., Ph.D.; Faculty of Civil Engineering, VŠB – Technical University of Ostrava, Czech Republic
  • Otto ROHÁČ Ing., MBA; Green Gas DPB, a.s.
Słowa kluczowe: obszar pokopalniany, rewitalizacja terenu, budowle cywilne, konstrukcje cywilne, tereny poprzemysłowe, budowa linii

Abstrakt

Artykuł dotyczy negatywnego wpływu wydobycia na sieć transportową na obszarze morawsko- śląskim, w szczególności koncentrując się na problemach odzwierciedlonych w warstwach konstrukcyjnych struktur transportowych (koleje, drogi, obszary magazynowania i przeładunku). Wraz ze spadkiem wydobycia zmieniły się sposoby i cele transportu, w tym charakterystyka przepływów transportowych na wszystkich drogach i połączeniach komunikacyjnych. Zidentyfikowano różne środki transportu zlokalizowane w regionie morawsko-śląskim. Opisano również nowe istotne kierunki rozwoju transportu z uwzględnieniem wydajności i skuteczności. Podejmowane są również działania mające na celu minimalizację potrzeb, negatywny wpływ na zdrowie i jakość naszego środowiska przy jednoczesnym zapewnieniu usług transportowych w regionie. Dynamiczny rozwój aglomeracji ostrawskiej jest zatem nierozerwalnie związany z wydobyciem węgla kamiennego, metalurgią i rozwojem kolei. Lokalizacja firm wydobywczych była ustalana przez położenie złoża, co spowodowało powstanie policentrycznego systemu osadnictwa w aglomeracji. Rozwój kolei węglowych pod koniec XIX wieku związany był z możliwościami wydobywczymi w regionie Karwina. Największy boom przemysłowy i rozwój nastąpił na początku XX wieku, kiedy ogromne zmiany nastąpiły w całym rejonie Ostrawy. Po 1989 r. wraz ze zmniejszeniem prac wydobywczych, w OKD zaczęły pojawiać się pierwotne „tereny poprzemysłowe”, będące obiektami przemysłowymi kopalń, a także wtórne „tereny poprzemysłowe”, które były nieużywanymi bocznicami kolejowymi i łączącymi bocznice kolejowe. Wydajny i komfortowy system infrastruktury transportowej wydaje się być kluczowym czynnikiem dla przyszłego rozwoju tego obszaru. Rozwój górnictwa w ostatnich latach był uwarunkowany przez system transportu, z dominującymi wymaganiami dotyczącymi transportu dużych ilości wydobytego materiału, elementów konstrukcyjnych i osób pracujących w tej branży. Wraz ze spadkiem wydobycia zmieniły się źródła i cele transportu, w tym charakterystyka przepływów transportowych na wszystkich drogach i połączeniach komunikacyjnych. Dlatego w tym obszarze należy zidentyfikować konsekwencje wydobycia, odzyskać krajobraz, zrekonstruować konstrukcje cywilne oraz zapewnić bezpieczny i niezawodny transport za pomocą środków inżynierii transportowej, które mogą zapewnić wymagany standard transportu i zminimalizować jego negatywny wpływ na środowisko.

Opublikowane
2020-09-08